Моніторинг читацьких уподобань в бібліотеках
З метою отримання найбільш широкої і змістовної інформації про читання читачам Херсонської ЦБС було запропоновано взяти участь у загальносистемному анкетуванні "Читання періодичних видань", яке було підготовлене відділом обслуговування та відділом комплектування і обробки літератури центральної бібліотеки ім. Лесі Українки. В анкетуванні взяло участь 720 читачів. Аналіз показав, що 60% респондентів повністю задоволені фондом періодичних видань в бібліотеках, 30% - частково, 10% - не задоволені. Однією з причин незадоволеності була зазначена відсутність достатньої кількості фахових видань та видань вузької спеціалізації. Але, як і передбачалося, більшість користувачів (72%) звертаються до періодичних видань в бібліотеках виходячи з особистих інтересів і лише 20% - за допомогою у навчальному процесі. Загалом 80% читачів цікавляться тільки періодичними виданнями поточного року, але серед них є категорія користувачів (студентство, учнівська молодь, вчителі та викладачі навчальних закладів), яка зацікавлена і минулорічними виданнями для підготовки до уроків, написання навчальних робіт. За результатами анкетування працівникам бібліотек-філій було запропоновано активізувати роботу по популяризації періодичних видань, що знайшло відображення в планах роботи структурних підрозділів на 2011 рік.
Бібліотеки-філії Херсонської ЦБС запропонували своїм читачам взяти участь в наступних анкетуваннях: "Бібліотека, яка необхідна суспільству", "Книга в моїй родині", "Що ти читаєш сьогодні", "Бібліотека для мене – це…", "Якою мовою ми говоримо", "Хіти та антихіти сучасної української літератури", "Доленосні книги в моєму житті". За результатами анкетувань в бібліотеках міста Херсона були оформлені книжкові виставки, перегляди літератури, тематичні полички, з читачами були проведені бесіди, міні-диспути, міні дебати та інші діалогові форми.
Відділом обслуговування Великоолександрівської центральної бібліотеки протягом п’яти днів проводились дні читацької критики "Бібліотекар очима читача". Читачам було запропоновано за 5-тибальною системою оцінити рівень бібліотечного сервісу, професійні якості бібліотечних працівників: професіоналізм, тактовність, ввічливість, оперативність, толерантність. Було заповнено 132 анкети, 11 читачів відмовились заповнювати анкету. В цілому читачі позитивно оцінили роботу бібліотекарів абонементу та читальної зали центральної бібліотеки, але, на думку бібліотекарів, не всі читачі були об’єктивними, не всі підійшли до оцінювання критично, а виставили оцінки авансом, щоб не ускладнювати стосунків. Але важливо, що бібліотекарі самокритично оцінюють свій рівень роботи, спілкування з читачами.
Комунальною установою (КУ) "Каховська районна об’єднана бібліотека" було проведене опитування "Використання бібліотечних ресурсів та задоволення попиту користувачів". Завданнями опитування було встановити сутність читацьких інтересів та запитів, популярність бібліотеки та її фонду, мотиви відвідування бібліотеки.
В опитуванні взяли участь 160 респондентів. 70% респондентів є постійними користувачами бібліотеки, 45% респондентів звертаються також і до інших бібліотек, 55% користуються також домашніми бібліотеками. Це все свідчить про те, що фонди бібліотеки недостатньо задовольняють користувачів. З якою метою приходять до бібліотеки? Більшість відвідувань (40%) пов’язане з підготовкою до навчальних занять. На другому місці (30%) – з метою розширення світогляду. На третій позиції – емоційна розрядка та відпочинок (16%). Також до бібліотеки приходять поспілкуватися з цікавими людьми (9,5%), з метою підвищення професійного рівня (4,5%).
У процесі опитування, яке характеризувало незадоволений читацький попит, на першому місці стоять твори сучасної української літератури, на другому – твори української літератури за шкільною програмою, які не вивчалися раніше, на третьому – література з права, історії, на четвертому місці - мовознавство і літературознавство.