Oles Honchar
Kherson regional
universal scientific library
MO-TH: 9:00-18:00
SA-SU: 9:00-18:00

Як тренувати мозок і покращувати пам'ять

This material is in Ukrainian

15.09.2021

Пам'ять – це здатність нервової системи сприймати й зберігати інформацію та активізувати її для вирішення різноманітних завдань і побудови своєї поведінки. Завдяки цій складній і важливій функції мозку людина може накопичувати досвід і використовувати його в майбутньому. Сьогодні кількість і багатоманітність засобів для розвитку пам‘яті та в цілому когнітивних навичок вражають. У відкритому доступі – онлайн-курси, безліч освітніх програм та інших ресурсів, які допомагають тренувати пам‘ять, розвивати здатність швидко робити розрахунки чи просто дають змогу дізнаватись нову інформацію.

Ось кілька порад, як можна ефективно тренувати мозок.

Виходьте з зони комфорту
Виконання одноманітних задач не сприяє покращенню роботи мозку. Ліпший варіант – це влаштувати мозку «челендж» та обрати новий незвичний вид діяльності. Вивчення іноземної мови чи освоєння музичного інструмента, збирання пазлів, розгадування кросвордів, рукоділля – ці заняття чудово підходять.

Подорожуйте та шукайте нові шляхи
Освоєння нової місцевості – це завжди хороший інструмент задля активізації мозку. Якщо це інша країна, ми маємо повністю переключитись та виконати незвичні завдання в новій місцевості – від пошуку шляху додому до покупок у магазині. Схожу вправу можна робити і вдома, наприклад, кожного разу змінювати шлях на роботу чи навмання гуляти вулицями, або іноді користуватись сходами замість ліфту. Непоганим заняттям також стане відвідування музеїв, виставок і бібліотек. Така активність впливає на гіпокамп у мозку, який, зокрема, відповідає за навчання і пам’ять.

Більше спілкуйтесь
Постійне спілкування – це активна розумова діяльність, зокрема концентрація уваги та стимуляція пам‘яті, а це покращує когнітивні функції. Спілкування з різними людьми допомагає зміцнити нейронні мережі, сповільнює їх ослаблення в процесі старіння. Також це посилює так званий когнітивний резерв мозку (наші можливості) і тим самим стає на заваді деменції.

Читайте та грайте в шахи
Ми часто забуваємо, яку користь приносять нам ці прості та звичні речі. А щоб ускладнити завдання – спробуйте, наприклад, почитати нову книгу іноземною мовою, а потім обговорити її з друзями.  Книги підтримують у тонусі головний мозок. Завдяки читанню літні люди меншою мірою виявляються схильні до таких захворювань, як деменція (хвороба Альцгеймера). Читання робить людину розумнішою. Книги розвивають не тільки уяву і соціальні навички, а й інтелект. Вони – невичерпне джерело поповнення словникового запасу і знань про навколишній світ. У результаті досліджень науковців виявлено, що за рівнем свого благотворного впливу на нервову систему читання книг виявилося навіть кращим заняттям, ніж прогулянки на свіжому повітрі.

Пам’ятайте: наш мозок потребує тренування так само, як і наше тіло. І чим старше ми стаємо, тим важливіше слідкувати за базовими правилами здорового способу життя. Збалансоване харчування, фізична активність та повноцінний сон допоможуть тримати мозок і тіло в тонусі.

Якщо бажаєте більше дізнатися про способи тренування пам’яті, завітайте до нашої книгозбірні.

До вашої уваги наступні видання:

  1. Блаво Р. Книга, развивающая внимание и память. Тренинг, который изменит вашу жизнь / Рушель Блаво ; гл. ред. О. А. Дадыкина. - М.: Славия: Бертельсманн Медиа Москау, 2012.-319, [1] c.. -Прил.: с. 311-314. - ISBN 978-5-88353-484-2:
  2. Вайнер, Э. Н. Память и ее  тренировка // Валеология : учебник для вузов / Э.Н. Вайнер. - 6-е изд. - М., 2008. – с.237-241. 
  3. Виноградова, О. С. Гиппокамп  и  память [Текст] / О. С. Виноградова ; АН СССР. - Москва : Наука, 1975. - 333 с. : ил. - Библиогр.: с. 269-330.
  4. Дудкин, К. Н.  Зрительное восприятие и память. Информационные процессы и нейронные [Текст] : монография / К. Н. Дудкин ; отв. ред. Н. Н. Василевский . - Ленинград : Наука. Ленинградское отд., АН СССР, 1985. - 208 с. : ил. - Библиогр.: с. 185.
  5. Загальна психологiя: хрестоматія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / упоряд.: О. В. Скрипченко [та ін.]. - К. : Каравела, 2007. - 640 с. : рис., табл. - (Вища освіта в Україні : засн. 1999 р.). - Бібліогр. у кінці ст. - ISBN 966-8019-84-9
  6. Ильюченок, Р. Ю. Память хорошая, память плохая [Текст] : научно-популярная литература  / Р. Ю. Ильюченок ; отв. ред. Л.В. Девойно. - Новосибирск : Наука. Сиб. отд., 1991. - 161 с. - (От молекулы до организма). - ISBN 5-02-029263-Х
  7. Ильюченок, Р. Ю.  Память и адаптация [Текст] / Р. Ю. Ильюченок ; отв. ред. А. Ф. Никифоров. - Новосибирск : Наука. Сиб. отд., АМН СССР, 1979. - 192 с. : ил. - Библиогр.: с. 172-191.
  8. Клацки, Р. Память человека: структуры и процессы [Текст] / Р. Клацки ; пер. с англ. Т. Сидоровой ; ред. пер. Е. Соколов. - Москва : Мир, 1978. - 319 с. : ил. - Библиогр.: с.304-314. - Предм. указ.: с. 315-317.
  9. Ляудис, В. Я. Память в процессе развития [Текст] / В. Я. Ляудис. - Москва : Изд-во Московского ун-та, 1976. - 255 с. : ил. - Библиогр.: с. 247-255.

Calendar

      1
2 3 45 6 78
910 11 12 13 14 15
16 17 18 19202122
23 24 25 26 27 28 29
3031